Statut - archiwum

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH W KAMIENICY

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Kamienicy

 




Rozdział I

 

 

                             Postanowienia ogólne.

 

    § 1.

 

Nazwa szkoły.

 

  1. Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich zwana dalej szkołą publiczną

      w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty.

  1. Siedziba szkoły znajduje się przy ulicy Częstochowskiej 42 ; 42 – 287 Lubsza

            woj. śląskie

NIP  575-17-14-501

REGON  001198547

 

 

                                                                      § 2.

 

  1. Szkoła używa pieczęci z pełną nazwą szkoły.

 

 

    § 3.

 

Informacje o szkole.

 

  1. Organem prowadzącym szkoły jest Rada Gmina  Woźniki
  2. Podstawową prawną działalnością szkoły jest Statut Szkoły.
  3. Szkoła jest jednostką budżetową gminy Woźniki.
  4. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.

 

 

§ 4.

 

  1. Szkoła realizuje zadania w toku 6-letniego cyklu nauczania i wychowania

     mając w swojej strukturze organizacyjnej klasy I – VI.

     Cykl kształcenia wynosi 6 lat, składa się z dwóch etapów edukacyjnych:

1)      I etap obejmuje klasy I-III – nauczanie zintegrowane;

2)      II etap obejmuje klasy IV-VI – nauczanie blokowe.

 

 

  1. Przy szkole funkcjonuje oddział przedszkolny.
  2. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Sportu w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

 

 

Rozdział II

 

 

Cele i zadania szkoły oraz oddziału przedszkolnego.

 

Działalność edukacyjną szkoły określa:

1.Szkolny zestaw programów nauczania, który, uwzględniając wymiar wychowawczy obejmuje szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,

2.program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i  działania wychowawcze jest realizowany przez wszystkich nauczycieli,

3.program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb  danego środowiska opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowany do nauczycieli i rodziców.

 

Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość.                                    

§ 5.

 

Cele i zadania szkoły.

1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, a w szczególności zapewnia uczniom:

    -  zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły;

    - kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego:

      a) realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie,

      b) kształtowaniu poczucia więzi lokalnych i regionalnych,

      c) rozwijaniu samorządności.

2. Głównym celem szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego i fizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

3. Praca dydaktyczno- wychowawcza prowadzona zgodnie jest z przepisami prawa a także ideami zawartymi w Konwencji Praw Dziecka.

4. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w celu wspomagania ich rozwoju oraz efektywności uczenia się poprzez:

a/  wyrównywanie i korygowanie braków w zakresie wiedzy i umiejętności,

b/  eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym zaburzeń zachowania.

5.    Szkoła za zgodą rodziców kieruje uczniów do poradni psychologiczno – pedagogicznej   lub innych specjalistycznych poradni.

 

§ 6.

 

1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, religijnej

i regionalnej między innymi przez:

   - organizowanie uroczystości i rocznic podtrzymujących powszechne uznanie wartości humanistyczne i narodowe;

   - kultywowanie tradycji i kultury regionalnej.

2. Rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów umożliwia przez realizację indywidualnego toku nauczania, organizowanie kół przedmiotowych, konkursów w miarę posiadania odpowiednich środków finansowych.

3. Uczniom przewlekle chorym, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły  organizuje się nauczanie indywidualne w domu ucznia zgodnie z  obowiązującymi przepisami.

4. Może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodna

z  obowiązującymi przepisami.

 

§7.

l. Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:

1) Systematycznie organizuje zajęcia obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne;

a) za bezpieczeństwo uczniów podczas w/w zajęć odpowiada nauczyciel,

b) nauczyciel obowiązany jest odnotować nieobecność ucznia na każdej lekcji (rodzaju zajęć) i upewnić się przed rozpoczęciem procesu lekcyjnego, czy nie zaistniały zagrożenia w miejscu odbywania zajęć,

c) nauczyciel prowadzący ostatnią lekcję w danej klasie wychodzi z uczniami z klasy

i czuwa nad ich bezpieczeństwem do chwili wyjścia ze szkoły,

d) w każdej sali o zwiększonym ryzyku wypadku (sala komputerowa, sala gimnastyczna) nauczyciel wymaga od uczniów bezwzględnego
przestrzegania regulaminu użytkowania pracowni, z którego treścią uczniowie muszą być zapoznani na początku roku szkolnego.

2) W przypadku nieobecności nauczyciela, dyrekcja zapewnia zastępstwo lub odwołuje zajęcia informując o tym uczniów odpowiedniej klasy i nauczyciela, któremu zlecono zastępstwo.

3) W szczególnie uzasadnionych przypadkach lekcje w szkole mogą być skrócone, po uprzednim (na co najmniej l dzień wcześniej) powiadomieniu  uczniów.

4) W czasie przerw międzylekcyjnych (z ostatnią włącznie) nauczycieli obowiązuje plan dyżurów, opracowany przez dyrekcję szkoły na dany rok szkolny;

a) za bezpieczeństwo uczniów przebywających w obrębie przydzielonego stanowiska odpowiada w określonym planem czasie dyżurujący nauczyciel,

b) dyżurujący nauczyciel zwraca uwagę uczniom, którzy swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa (bieganie po korytarzach, klasach, bójki, wchodzenie na wysokie konstrukcje, zaśmiecanie odpadkami spożywczymi, wychylanie się z okien, niewłaściwe wykorzystanie sanitariatów).

5) Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas wielodniowych wycieczek oraz obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć wychowania fizycznego obowiązkowych tae zawodów sportowych określa oddzielny regulamin.

6) Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły

 i w trakcie wycieczek jest wyłącznie nauczyciel tej szkoły.

 

7) Nauczyciel prowadzący lekcję poza terenem szkoły w obrębie miejscowości zgłasza ten fakt przed wyjściem dyrektorowi szkoły.

8) Miejscem początku i rozwiązania wszelkich wycieczek, wyjazdów i wyjść jest teren szkoły,

9) Organizujący wyjazdy uczniów na basen stosują się do regulaminów tych obiektów.

2. Zakres i sposób wykonywania zadań bhp może regulować szczegółowo specjalne zarządzenie dyrektora szkoły, z którym corocznie zapoznawani są wszyscy pracownicy szkoły, uczniowie

 i ich rodzice.

3. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami a zwłaszcza nad:

- uczniami z wadami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, mowy przez uwzględnienie w pracy z nimi zaleceń lekarzy specjalistów, powierzenie ich opiece rówieśników,

- jeśli zachodzi potrzeba, szkoła ustala inne normy wymagań wobec dzieci szczególnej troski

 a od rodziców egzekwuje wykonanie zaleceń lekarzy specjalistów, wynikających z badań bilansowych poradni psychologiczno – pedagogicznych i innych,

- szczegółowe zasady udzielania uczniom pomocy materialnej dla uczniów określa regulamin przyznawania i ustalania wysokości świadczeń socjalnych dla uczniów,

4. Szkoła zapewnia pobyt w świetlicy uczniom dojeżdżającym.

 

§8.

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, uczących w danym oddziale, zwanego dalej "wychowawcą".

2. Dla zapewnienia ciągłości wychowawczej i jej skuteczności szkoła przyjmuje zasadę, że wychowawca prowadzi swój oddział przez cały etap edukacyjny.

3. W razie potrzeby dla zapewnienia nieprzerwanej opieki nad danym oddziałem dyrektor powołuje zastępcę wychowawcy, który przejmuje obowiązki wychowawcy w czasie jego nieobecności.

4. Wniosek o zmianę wychowawcy mają prawo złożyć uczniowie klas I-VI oraz rodzice każdego z oddziału.

 

      l) Dyrektor rozpatruje wniosek złożony wyłącznie na piśmie z podaniem przyczyny i tylko  wówczas, gdy jest podpisany przez 80% uczniów lub rodziców danego oddziału;

     2) Dyrektor rozpatruje wniosek w ciągu 14 dni od daty jego złożenia przyjmując
następujący sposób postępowania:

a) przeprowadza rozmowę z wnioskodawcami,    

b) przeprowadza rozmowę z wychowawcą,

c) podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy;

      3) Dyrektor wydaje decyzję na piśmie z uzasadnieniem swego stanowiska.

      4) Dyrektor podejmuje decyzję o zmianie wychowawcy, uwzględniając możliwości kadrowe 

           i organizację roku szkolnego.

    5) Dyrektor odwołuje wychowawcę w trybie natychmiastowym, jeżeli w postępowaniu wyjaśniającym stwierdzono naruszenie zasad tolerancji i wolności oraz godności osobistej ucznia bądź użycie przewagi fizycznej

 

     6) W obu w/w przypadkach decyzja dyrektora jest ostateczna.

Rozdział III

 

                                     Organy szkoły.       

§9.

Organy szkoły

1. Organami szkoły są:

1. Dyrektor szkoły

2. Rada pedagogiczna,

3. Rada rodziców,

4. Samorząd uczniowski

2. Każdy z wymienionych w ust. l ma zapewnioną możliwość swobodnego działania

i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i niniejszym statutem.

3. Dyrektor szkoły powołany jest w trybie określonym ustawą.

§10

                                                     Dyrektor szkoły

1. Do kompetencji dyrektora szkoły należy.

1. Dyrektor szkoły w szczególności:

1) kieruje  działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

2) sprawuje nadzór pedagogiczny,

3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4) realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,

5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,              a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

 6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

 

 7) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

 8) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów przeprowadzanych w szkole.

 

2. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim, organem prowadzącym i nadzorującym szkołę.

 

 

 

§11.

 

Rada pedagogiczna

1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły,

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły,

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2) projekt planu finansowego szkoły,

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

3. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

 

 

4. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia.

5. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

6. W przypadku określonym w ust. 2, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

 7. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

8. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest załącznikiem do niniejszego statutu. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

9. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki.

 

§12.

Rada rodziców

 

1. W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

2.  Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej w Kamienicy składa się z przedstawicieli rodziców uczniów z poszczególnych oddziałów klasowych w liczbie minimum trzy osoby reprezentujące dana klasę. Osoby są wybierane na początku każdego roku szkolnego podczas zebrania ogólnego rodziców uczniów.

3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

4. Rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę lub placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze                                           z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, który jest załącznikiem do niniejszego statutu..

  6. Z posiedzeń sporządzany jest protokół. Za dokumentację odpowiedzialny jest zarząd.

 

§13.

Samorząd uczniowski

  1.  
    1. W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem" jako jeden                 z organów szkoły.
    2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
    3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. Regulamin samorządu stanowi załącznik do niniejszego statutu.
    4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
    5. Samorząd może przedstawić radzie rodziców i radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów.
    6. Samorząd ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§ 14.

l. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia się poprzez zapraszanie                            na posiedzenia (zebrania) poszczególnych przedstawicieli pozostałych organów:

 

 

1)  W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele rady rodziców                  i samorządu uczniowskiego z głosem doradczym i opiniującym;

2) W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć dyrektor szkoły i dwu przedstawicieli rady pedagogicznej oraz wg potrzeb opiekun samorządu uczniowskiego;

3)     W zebraniach samorządu uczniowskiego uczestniczy opiekun z ramienia  rady pedagogicznej oraz dyrektor szkoły wg potrzeb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wewnątrzszkolny System Oceniania określa :


I.  Strategia oceniania

1) Ocenianiu podlegają :
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
-zachowanie ucznia.

2) Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu              przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności                  w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających     z  podstawy programowej, określonej          w odrębnych przepisach i realizowanych      w szkole programów nauczania uwzględniających     tę podstawę.

3) Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia współżycia społecznego i norm etycznych.

4) Ocenianie ma na celu:
a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu                     oraz postępach w tym zakresie;
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
d) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji  o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

II. Podstawowe zasady oceniania

1) Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych                        i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- Warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2) Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidyywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3) Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania.

4
) Oceniane jest to, co uczeń umie i jak posługuje się swoją wiedzą.

5) Uczniowie dobrze znają kryteria oceniania.

6) Ocenianie jest jawne dla ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów),  dokonywane             w różnych formach, systematyczne, pełną skalą ocen, towarzyszy mu obszerny komentarz.

7) Ocena powinna być obiektywna, zależna od możliwości indywidualnych ucznia tak, aby uwzględniała jego wkład pracy. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

8)
Ocena motywuje ucznia do pracy.

9) Ocenianie powinno wskazywać uczniom silne i słabe strony ich pracy.

10) Przy ocenianiu nauczyciel stosuje styl humanitarny.

11)
Rodzice są regularnie informowani o postępach, ocenach i trudnościach w nauce swoich dzieci w formie:
- cyklicznych spotkań z rodzicami,
- spotkań semestralnych - wywiadówek,
- indywidualnych rozmów nauczyciela z rodzicem (prawnym opiekunem) w ciągu roku,
- informacji pisemnych.

12) Każdy nauczyciel posiada przedmiotowy system oceniania, z którym zapoznaje uczniów               i rodziców na początku roku szkolnego, a wychowawca o zasadach oceniania zachowania.

 

III. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :

1) formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych                            i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania;

3) ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen  klasyfikacyjnych z obowiązkowych                        i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wg skali i formach przyjętych w szkole;

4) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych;

5) ustalenie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiazkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali o której mowa w p.IV.1oraz p.VI.10.

 

IV. Wprowadza się szkolny regulamin oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów klas I - III oraz klas IV - VI.
                                              
1) Ustala się następującą skalę ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych począwszy                od klasy IV :

Stopień              Wartość liczbowa

celujący                      6
bardzo dobry              5
dobry                          4
dostateczny                 3
dopuszczający             2
niedostateczny            1

2) Ustala się następujące poziomy wymagań :

a) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który :

- posiadł umiejętności i wiadomości znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
- rozwiązuje problemy w sposób twórczy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje                 także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
- osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów             na szczeblu miejskim i wyższym,
- wszystkie aspekty jego szkolnej działalności oceniane są bardzo wysoko.

b) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :


- bardzo dobrze spełnia wymagania programowe,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach,
- traktuje wiadomości przedmiotowe, stanowiące wartość poznawczą samą w sobie w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
- wykazuje się samodzielnym myśleniem,
- efektywnie wykorzystuje posiadane wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań                    i problemów w nowych sytuacjach.

c) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :


- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na zrozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danych zajęć edukacyjnych,
- starannie przygotowuje się do lekcji,
- jego umiejętności pozwalają na wykorzystanie większości zdobytych wiadomości.

d) Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :

- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy  w dalszym zdobywaniu wiedzy z danego przedmiotu,
- swoje umiejętności wykorzystuje z pomocą nauczyciela,
- potrzebuje częstej motywacji i zachęty ze strony nauczyciela.

e) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który :

- niewystarczająco spełnia wymagania programowe,
- ma pozytywny stosunek do przedmiotu,
- rokuje nadzieje na uzupełnienie braków w wiadomościach i umiejętnościach.

f) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :


- nie spełnia wymagań programowych,
- nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
- wykazuje brak zainteresowania przedmiotem,
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu,
- nie rokuje nadziei na rychłą poprawę.

3) W klasach I - III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są  ocenami opisowymi.

4) Ocena spełnia trzy funkcje: 
informacyjną - mówi ona o tym, co dziecku udało się poznać, zrozumieć, opanować, nauczyć, jakie zdobyło umiejętności, co już potrafi, jak kontroluje to co robi; 
korekcyjną - informującą o tym co uczeń ma opanowane, co robi już dobrze, nad czym musi jeszcze popracować, co powinien zmienić, a czego zaniechać;
- motywacyjną - zachęca do podejmowania dalszego wysiłku, stwarza nadzieję na osiąganie sukcesu, dodaje wiary w możliwość dziecka - wzmacnia je, budzi zaufanie do zdobywania wiedzy i umiejętności dziecka, wskazuje na możliwości dokonania zmian w jego postępowaniu.

5) Śródroczna i roczna ocena ucznia na etapie klas I - III ma charakter opisowy                          i uwzględnia: 
* możliwości dziecka,
* wkład pracy, wysiłek i zaangażowanie,
* postęp jaki dokonał się w dziecku,
* aktywność,
* uzdolnienia i zainteresowania.
 
  Ocenie podlegają :

1. odpowiedzi ustne,
2. prace kontrolne,
3. prace domowe,
4. prace plastyczne i techniczne,
5. aktywność na zajęciach edukacyjnych. 

 

 

 



V. Klasyfikacja śródroczna i roczna :

1) Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.

2)
Klasyfikację śródroczną ustala się na tydzień przed rozpoczęciem ferii zimowych.

3)
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych ,określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia                    oraz ustalenie wg skali ustalonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Na tydzień przed ustalonym przez dyrektora szkoły terminem klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych ustalają oceny w skali 1- 6 oraz informują ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie ustnej o ocenach,                        a wychowawca klasy śródroczną ocenę zachowania po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. 
W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej nauczyciel przedmiotu informuje rodziców na miesiąc przed posiedzeniem rady pedagogicznej w formie ustnej z wpisem do dziennika lekcyjnego lub listem poleconym.
Na tydzień przed klasyfikacją semestralną należy zaprzestać przeprowadzania prac klasowych.

4) Na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej przedstawia się nie tylko wskaźniki ilościowe poziomu osiągnięć uczniów i ich zachowań, ale analizuje się również przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów.

5) Uczeń nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów po  I semestrze pozostaje uczniem tej klasy i stara się nadrobić zaległości programowe  w II semestrze.               Jego promocja do klasy programowo wyższej jest uzależniona od ocen na koniec roku szkolnego.

6) Klasyfikacja śródroczna i roczna w kl. I - III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.                                         W klasach I - III obowiązuje opisowa ocena klasyfikacyjna.

7) Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania  i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych              z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wg skali                                p. IV. 1 oraz p. VI. 10.


8) Nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani na tydzień przed roczną klasyfikacją ustnie poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)            o przewidywanych ocenach oraz ocenie zachowania. O przewidywanym rocznym stopniu niedostatecznym należy pisemnie poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.

9)
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy                          w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się                             z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.



10) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia  w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.

11)
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki                                w dokumentacji przebiegu nauczania, zamiast oceny klasyfikacyjnej, wpisuje się "zwolniony".

12) Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii Publicznej Poradni   Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym Publicznej Poradni Specjalistycznej, albo Niepublicznej Psychologiczno - Pedagogicznej, w Niepublicznej Poradni Specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w szkole.

 13)
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w tym Publicznej Poradni Specjalistycznej, dostosować  wymagania edukacyjne                               do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

14)
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego                   albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

15) Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła,          w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

16) Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem p.17 i p.18.

17) Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

18) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie    z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny.

19) Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę           na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

20) Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,      jeśli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia               na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia                        w szkolnym planie nauczania.

 21)
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się" nieklasyfikowany".

22)
Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna wyższa niż niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu sprawdzającego.

23) Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.

23a Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej,                 w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

23b W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I - III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza                 lub publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

24) Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych            w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe                 od oceny niedostatecznej. Uczeń który nie spełnił w/w warunków nie otrzymuje promocji                  do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt  8 z rozdziału -              Egzamin poprawkowy.

25) Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania otrzymuje  promocję do klasy programowo wyższej                        z wyróżnieniem.

26) Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w kasach programowo niższych w  szkole danego typu, z uwzględnieniem p.29, uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej oraz jeżeli przystąpił do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki.

27) Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują  z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej             z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

28) Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.

29) Uczeń szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego             i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach WSO oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej              w ciągu roku szkolnego.

VI. Egzamin klasyfikacyjny 
 
1) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia złożony w terminie 3 dni od daty zatwierdzenia wyników klasyfikacyjnych.

2) Uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności wyznacza się egzamin klasyfikacyjny.

3) W przypadku nieklasyfikowania ucznia z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności rada pedagogiczna na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Egzamin ten wyznacza się w sytuacji, gdy po powtórnej weryfikacji zostały wyeliminowane przyczyny wcześniejszej, nieusprawiedliwionej absencji ucznia.

4) Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku po uzgodnieniu z uczniem, jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, określonym przez dyrektora szkoły.

5) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej  z zastrzeżeniem pkt 4 

6) Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego  ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

7)
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych    w obecności , wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

8)
W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

9) Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli o których mowa w pkt 5
- termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- zadania egzaminacyjne,
- wyniki egzaminu  klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

10)
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

11) Czas przeznaczony na egzamin oraz zakres zadań ustala komisja egzaminacyjna.

12)
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego           w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

13) Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna  z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem Vp.17 i p.18.

14) Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.


VII. Egzamin sprawdzający


1) Począwszy od klasy IV uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wystąpić           o ponowne ustalenie oceny wiedzy i umiejętności ucznia w przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie                        z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2) Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który uzyskał więcej niż dwie oceny niedostateczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

3) Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia złożony do dyrektora szkoły nie później, niż 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

4) Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej         oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

5) Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

6)W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły lub wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- 2 nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

7) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału  w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

8) Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,           z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.



9) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- zadania (pytania) sprawdzające
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.


10)
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

VIII. Egzamin poprawkowy

1) Począwszy od kl. IV,  uczeń który w wyniku rocznej (semestralnej) klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach, gdy niepowodzenia szkolne mają związek                        z sytuacją zdrowotną lub rodzinną dziecka,  rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

2) Egzamin poprawkowy wyznacza się tylko w stosunku do ocen końcowych w danym roku szkolnym tylko jeden raz na danym etapie kształcenia.

3) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz z wychowania fizycznego  z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.

4) Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz powołuje komisję                            do przeprowadzenia egzaminu w składzie:
- dyrektor szkoły - przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;  nauczyciel ten może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela pracującego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

5) Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający :              skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach.

6) Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego                           w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym określonym           przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września.

7) Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji  i powtarza klasę               z zastrzeżeniem p. 8.

8) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.

IX. Nauczyciel w ciągu jednego semestru winien :

1) Wystawić każdemu uczniowi co najmniej tyle stopni cząstkowych, ile wynosi tygodniowa liczba godzin realizowania danego przedmiotu pomnożona przez 2. W przypadku jednej godziny tygodniowo stopni nie może być mniej niż 3 w semestrze.

2)
W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe, w ciągu jednego dnia nie więcej niż jedną z wyjątkiem dyktand, kartkówek (sprawdzających bieżące wiadomości).

3) Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż 3 jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

4) Nauczyciele mają prawo do niepodawania terminu sprawdzianu, jeśli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć przez absencje, ucieczki z lekcji, itp.

5) Dokładnie sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń powinien otrzymać w okresie do dwóch tygodni od daty pisania danej pracy.

6) Na prośbę ucznia lub jego rodziców /prawnych opiekunów/,sprawdzone  i ocenione prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona uczniowi          lub jego rodzicom /prawnym opiekunom/.

7) Nauczyciel powinien przechowywać prace klasowe uczniów do końca danego roku szkolnego.

8) Przy zapisywaniu ocen cząstkowych, wg skali p. 4 / dopuszcza się stosowanie plusów                 i minusów, oceny okresowe i roczne winny być wyrażone pełnym stopniem stosowanej skali.

9) Jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej z usprawiedliwionej przyczyny, to powinien ją  napisać w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły.

10) Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w ciągu jednego tygodnia               od oddania pracy.

11) Ocena otrzymana za poprawioną pracę klasową jest wpisywana jako kolejna ocena                 do dziennika.

12) Krótkie sprawdziany (kartkówki - do 15 min.) nie podlegają poprawie.

13)
Na koniec semestru uczeń nie pisze sprawdzianu zaliczeniowego.

14) Za aktywność na lekcji uczeń otrzymuje "+" (za 3 "+" ocena bardzo dobra).

15) Ocena za aktywność jest tylko jednym z elementów oceny całościowej.

16) Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.

17)
Nie ocenia się ucznia w sytuacjach losowych.

18)
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i otrzyma "-" (3 minusy w semestrze składają się na ocenę niedostateczną).

19) Nieprzygotowanie uczeń powinien zgłosić na początku lekcji, w razie gdy tego nie uczyni, nauczyciel ma prawo wystawić ocenę niedostateczną.

20) Nie ocenia się zachowania ucznia jako formy aktywności; kartkówka nie może być karą            za złe zachowanie.

21)  Ocena bieżąca w klasach I - III
- Nauczyciel na każdym etapie nauczania w klasach I- III na bieżąco rejestruje ważniejsze spostrzeżenia o osiągnięciach bądź trudnościach w pracy ucznia  w dzienniku lekcyjnym przyjmując następujące oznaczenia :

6 -celujący
Informuje, że uczeń:
- wiadomości i umiejętności ucznia znacznie wykraczają poza  zakres materiału programowego,
- uczeń potrafi twórczo wykorzystać w praktyce posiadaną wiedzę,
- systematycznie wzbogaca swoją wiedzę poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji,
- bierze aktywny udział w konkursach,
- swoją systematycznością, zdyscyplinowaniem, pracowitością stanowi wzór do naśladowania    dla innych.

5 -bardzo dobry

Informuje, że uczeń:

-  w bardzo dobrym stopniu opanował wiadomości i umiejętności z zakresu programu nauczania,
-  samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania wskazane przez nauczyciela,
-  wykazuje aktywną postawę w czasie zajęć edukacyjnych,
-  dociera samodzielnie do źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela,
-  pracuje systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu.

4 - dobry 
Informuje, że uczeń:
-  pracuje w miarę systematycznie na zajęciach w klasie i w domu,
-   w  dobrym stopniu opanował wiadomości i umiejętności z zakresu programu  nauczania,
-  posiada wiadomości przydatne i niezbędne w dalszej nauce, bezpośrednio użyteczne w życiu,
-  wykonuje zadania w terminie ustalonym przez nauczyciela,
-  wykazuje się samodzielnością, sumiennością i samodyscypliną.

3 - dostateczny
Informuje, że uczeń:
-  ma trudności z opanowaniem  wiadomości programowych,
-  wymaga dodatkowych wyjaśnień i powtórzeń w trakcie zajęć edukacyjnych ,
-  potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych informacji,
-  z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania,
-  wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym,
-  powinien korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych, jeżeli widzi taką potrzebę.

2 - dopuszczający
Informuje, że uczeń:
 
-  w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności z zakresu treści programowych,
-  posiada umiejętności rozwiązywania zadań o niewielkim stopniu trudności,
-  przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na proste pytania,
-  pracuje niesystematycznie i często nie kończy rozpoczętej pracy,
-  prezentuje mało aktywną postawę w czasie zajęć edukacyjnych,
-  koniecznie powinien korzystać z zajęć wyrównawczych.

1 - niedostateczny
Informuje, że uczeń:
-
  nie posiada elementarnych wiadomości niezbędnych w dalszej nauce,
-  nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności,
-  mimo dodatkowych wyjaśnień, powtórzeń, udziału w zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych i korekcyjno - kompensacyjnych, nie czyni postępów w nauce,
-  nie wykazuje żadnej aktywności podczas zajęć.

22)
Samodzielne prace ucznia tj. sprawdziany obejmujące mały lub duży zakres materiału nauczyciel gromadzi w specjalnych teczkach indywidualnych  dla każdego ucznia.

23) Rodzice  mają prawo wglądu do zgromadzonych prac swojego dziecka.

24) Ocena w zeszycie, w kartach pracy może być wyrażona w postaci : 
-  oznaczenia cyfrą w skali od 6 do1,
-  zdania,
-  równoważnika zdania.

25) Po pierwszym semestrze nauczyciel przedstawia rodzicom kartę informacyjną  o postępach                     i osiągnięciach dziecka w edukacji.

X.  Ocena zachowania - klasyfikacja śródroczna i roczna

1) Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy:
- w klasach I - III jako ocenę opisową, w postaci zwartej charakterystyki dziecka (klasyfikacja roczna) uwzględniającej kryteria p. 11 pkt.2 i 3.
Natomiast w przystosowanych dziennikach lekcyjnych, uwzględniając p. 11 pkt 2   i 3, rejestruje elementy obserwacji pedagogicznej przyjmując oznaczenia :
wywiązuje się          +
nie wywiązuje się       -

- W klasach IV – VI śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania według następującej skali ocen:
 wzorowe

bardzo dobre     

dobre        
poprawne           
nieodpowiednie

naganne


2) Ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

3) Wychowawca klasy informuje uczniów o ustalonych dla nich ocenach na tydzień                     przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

4)
O przewidywanej ocenie nieodpowiedniej i nagannej wychowawca klasy informuje rodzica (opiekuna) ucznia, który potwierdza ten fakt swoim podpisem w dzienniku lekcyjnym w rubryce "Kontakty wychowawcze z rodzicami". W przypadku braku bezpośredniego kontaktu z rodzicem informację do rodziców o ocenie nieodpowiedniej lub nagannej należy przesłać listem poleconym.

5) W wyniku naruszenia w drastyczny sposób obowiązku ucznia wynikających ze statutu szkoły ocena zachowania może być zmieniona po zatwierdzeniu wyników klasyfikacji decyzją nadzwyczajną rady pedagogicznej.

5,1) Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie                         z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone                w terminie do siedmiu dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

5,2) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

5,3) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa             od ustalonej wcześniej oceny.

5,4) W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji
- wychowawca klasy
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
- pedagog szkoły
- przedstawiciel SU
- przedstawiciel Rady Rodziców.

5,5) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji
- termin posiedzenia komisji
- wynik głosowania
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

6)Ustalając śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca klasy uwzględnia opinię innych uczniów, samoocenę ucznia (przedstawioną na godzinie z wychowawcą przed śródroczną i roczna klasyfikacyjną) ocenę rady pedagogicznej (na zespołach samokształceniowych nauczycieli uczących w danej klasie) i innych pracowników szkoły.

 

7) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania powinna w szczególności uwzględniać:
- wywiązywanie się z obowiązku ucznia
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
- dbałość o honor i tradycję szkoły
- dbałość o piękno mowy ojczystej
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
- okazywanie szacunku innym osobom.

8) Kryteria oceny zachowania ucznia:
a) wytrwałość i samodzielność w pokonywaniu trudności szkolnych,
b) punktualność w uczęszczaniu na zajęcia szkolne,
c) wywiązywanie się z zadań powierzonych przez szkołę i organizacje szkolne,
d) stopień przestrzegania norm współżycia społecznego:
- uczciwość i reagowanie na zło,
- sposób bycia nie naruszający godności innych,
- dbałość o kulturę słowa, taktowność,
- udzielanie pomocy innym,
- umiejętność współdziałania w zespole uczniowskim,
- inicjowanie działań i prac społecznych,
- czystość i dbałość o higienę,
- nieuleganie nałogom,
- poszanowanie mienia szkolnego i społecznego.

9) Śródroczną i roczną klasyfikację zachowania ucznia ocenia się następująco:      

ZACHOWANIE  WZOROWE

Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
- wyróżnia się na tle klasy, szkoły swoją kulturą osobistą,
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły i środowiska,
- wyróżnia się swoją systematycznością i zdyscyplinowaniem,
- dba o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę swoją i innych, nie ulega nałogom,
- dba o piękną mowę ojczystą,
- potrafi pomóc w sytuacjach niebezpiecznych i ostrzec innych przed skutkami niebezpieczeństwa,
- potrafi radzić sobie z różnymi problemami w rodzinie i grupie rówieśniczej,
- nie spóźnia się na zajęcia,
- wzorowo zachowuje się w każdej sytuacji,
- nie ma żadnej uwagi w klasowym zeszycie uwag,
- nosi stroje zgodne z normami obyczajowymi szkoły.



ZACHOWANIE  BARDZO  DOBRE

Zachowanie ucznia ocenia się następująco (zachowanie wyjściowe):     
- nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów,
- nie powoduje konfliktów, bójek, stara się pomóc słabszym,
- w ciągu semestru nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 4 razy i nie ma więcej niż 3 nieusprawiedliwione pojedyncze godziny lekcyjne w semestrze,
- wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i nauczycielami,
- pracuje w szkole na miarę swoich możliwości,
- nie niszczy mienia szkolnego, społecznego i kolegów,
- ma maksymalnie 3 uwagi w klasowym zeszycie uwag po uprzednich upomnieniach nauczyciela.

 ZACHOWANIE  POPRAWNE

Zachowanie ucznia ocenia się następująco:

- w większości dobrze wywiązuje się z obowiązków określonych w Statucie Szkoły,
- czasami wykazuje brak kultury osobistej wobec dorosłych i kolegów,
- zdarza się, ze: wchodzi w konflikty, niewłaściwie zachowuje się na przerwach,                 przeszkadza w prowadzeniu lekcji mimo upomnień ustnych i pisemnych,
- w ciągu semestru nie spóźnił się więcej niż 4 razy, ma liczbę godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych w przedziale 4 - 29,
- ma 4 - 5 uwag w klasowym zeszycie uwag.

ZACHOWANIE NIEODPOWIEDNIE

Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
- lekceważy obowiązki szkolne,       
- nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych,
- nie respektuje zarządzeń obowiązujących w szkole,
- używa wulgarnego słownictwa,
- stanowi zagrożenie dla środowiska, ze względu na swoje zachowanie ,
- kłamie, oszukuje,
- wykazuje lekceważący i arogancki stosunek do pracowników szkoły,
- notorycznie uniemożliwia nauczycielom prowadzenie lekcji,
- stwierdza się sporadyczne przypadki ulegania nałogom i namawiania do nich innych kolegów,
- utrudnia zdobywanie wiedzy pozostałym uczniom,
- w okresie ma 30 - 50 godzin nieusprawiedliwionych,
- demoralizuje innych uczniów złym przykładem,
- namawia innych uczniów do negatywnych zachowań,
- ma więcej niż 5 uwag w klasowym zeszycie uwag.

ZACHOWANIE  NAGANNE

Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
- wchodzi w kolizje z prawem, przekracza normy społeczne
- dokonuje kradzieży, niszczy mienie społeczne, uczestniczy w bójkach,
- znęca się fizycznie lub psychicznie nad innymi,
-  działa w nieformalnych grupach - gangi, sekty,
- stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia własnego i innych,
- pozostaje pod nadzorem kuratora lub policji,
- ma więcej niż 50 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.

§ 4
Sprawdzian przeprowadzany  w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej
                                                                    
1. W klasie szóstej szkoły podstawowej jest przeprowadzony sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej "sprawdzianem".

2. Informator zawierający w szczególności opis zakresu sprawdzianu oraz kryteria oceniania i formy przeprowadzania sprawdzianu, a także przykładowe zadania, jest ogłaszany nie później    niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym przeprowadzany jest sprawdzian.

3. Sprawdzian  w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zwanej dalej "Komisją Centralną".

4. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić                           do sprawdzianu w warunkach i w formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym niepublicznej poradni specjalistycznej zatrudniającej pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej. 

5.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

6. Opinia, o której mowa w punkcie 4 powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnie specjalistyczna, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym że:
a) w przypadku uczniów ( słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu nie wcześniej                         niż po ukończeniu klasy trzeciej szkoły podstawowej;
b) opinia, o której mowa w punkcie a rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedstawiają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian;
c) uczniowie (słuchacze) chorzy lub niepełnosprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia               o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach                     i w formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia;
d) za dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia sprawdzianu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

 

7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim objętych sprawdzianem                  są zwolnieni ze sprawdzianu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedstawia się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminującego.

8. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.

9. Za organizację i przebieg sprawdzianu w szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

10.
Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu, może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.

11. Jeśli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w sprawdzianie, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.

12. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca  powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji sprawdzianu, organizowane przez komisję okręgową.

13. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w szkole w szczególności:
- przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu; listę uczniów przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie  ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian,
- nadzoruje przygotowania sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian lub zgodnie                  z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu,
informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu - przed rozpoczęciem sprawdzianu,
- nadzoruje przebieg sprawdzianu,
- przedłuża czas trwania sprawdzianu dla uczniów o których mowa w pkt 4 i 6c,
- sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu albo przerwali sprawdzian oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej,
- zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu, zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów                         i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej,
- nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania                        i przebiegu sprawdzianu.
- przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety                z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu i sprawdza, czy nie zostały one naruszone wszystkie. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne                       do przeprowadzania sprawdzianu,
- w przypadku stwierdzenia, że przesyłki o których wyżej mowa zostały naruszone                             lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 kwietnia 2009 10:56
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Urbanik
Ilość wyświetleń: 1584
08 kwietnia 2009 11:04 (Małgorzata Urbanik) - Zmiana treści dokumnetu.
08 kwietnia 2009 11:01 (Małgorzata Urbanik) - Zmiana treści dokumnetu.
08 kwietnia 2009 10:56 (Małgorzata Urbanik) - Utworzenie dokumentu.